NURETTİN ERGÜVEN (1905-1979)

NURETTIN ERGÜVEN
1905 ISKEÇE - 1979 IZMIR
Nurettin ERGÜVEN 1905 yılında Iskeçe’de dogmustur. Sanayi-i Nefise Mektebi’ni bitiren sanatçı,
okulun ardından Almanya’ya giderek Dresden Güzel Sanatlar Akademisi’nde ögrenim görmüstür.(1)
1937’de Bayındırlık Bakanlıgının Ankara Garı için açtıgı duvar resmi yarısmasında birincilik ödülünü
alan ERGÜVEN, 1938’de resim ögretmenliginden kendi istegiyle ayrılmıstır. 1939-1940 yıllarında,
Plastik Sanatlar adlı bir atölye kurmus, 1940 yılında Yurt Gezileri programı kapsamında, Isparta’ya
gönderilmistir. Devlet Resim ve Heykel Sergileri basta olmak üzere, yurt içinde ve dısında karma sergilere
katılan Nurettin ERGÜVEN 1979 yılında Izmir’de vefat etmistir.(2)
….Nurettin ERGÜVEN, deneye dayalı görünen kompozisyon çesitlemelerinde soyutlamacı ilgilerle
pekisen bir  gürasyonu gelistirir. Çalısmalarının büyük bir çogunlugunu dogadan yaptıgı etütler
olusturur. Mistik çagrısımlarla donatılmıs bu yöre görünümleri, Türk resminin en ilginç peyzaj yorumları
arasındadır. (1)
….Çalısmalarının büyük bir çogunlugunu dogadan yaptıgı etütler olusturur. Mistik çagrısımlarla
donatılmıs bu yöre görünümleri, Türk resminin en ilginç peyzaj yorumları arasındadır. ERGÜVEN’in
renkçi ve salt biçimci bir iradenin buyrugunda gerçeklesen ve Cezanne’ı anımsatan cesur kompozisyon
arayısları; esas itibarı ile dinamik bir fırça isçiligiyle kurulan resim yüzeyinde, derinlikle alakalı tespitler
seklinde netlesir ve peyzajla bütünlesen bir resim düsüncesi, özgün bir biçimleme tavrı olarak kendini
ifade eder. Özellikle agaç imgelerini tasıyıcı unsur haline getiren bu çalısmalarda ön, orta ve arka plan
ayrımlarının kesin hatlarla net karsılıklar buldugu görülür. Yapı sorununa verdigi önem, nesne ve figüre
yönelik hacimsel ilgiler, tüm düzen endisesine karsın dogaçlamayı çagrıstıran hızlı bir resimsel eylem
ERGÜVEN’in sanat tavrının gerçek ipuçlarını içerir.(3) 

....Sanatçının, Cumhuriyet rejiminin Osmanlı’dan farklılıgı ve ayrıcalıgı üzerine yogunlasan çok figürlü
düzenlemelerinde dikkat çeken özellik, canlı renk kullanımı ve kompozisyon kurgusundaki yetkin
düzenleme becerisidir.
....Bir dönem için kendisini yeteri kadar ifade edemedigini düsündügü soyut deneme girisimlerinde de
bulunan Nurettin ERGÜVEN, figürlü kompozisyonlarda keskin ve formu ele veren bir fırça sürümünü,
peyzaj niteligindeki çalısmalarında da yumusak, dingin bir atmosfer yorumuna tercih etmistir.(4)

(1) http://galerisoyut.com.tr/artist/nurettin-erguven/, 09.05.2017.
(2) http://www.turkishpaintings.com/index.php?p=37&l=1&modPainters_artistDetailID=622, 09.05.2017.
(3) http://www.beyazart.com/img/catalogs/2.OzelKoleksiyonMuzayedeKatalog.pdf, 09.05.2017.
(4) Yurt Gezileri ve Yurt Resimleri Millî Reasurans T.A.S., Sayfa 141, 1998.

 

“Hasat”, Kontrplak üzerine yaglı boya, 33x46, 1971.